Η απεσταλμένη του ΟΗΕ εξετάζει νέο πλαίσιο για τις διαπραγματεύσεις στο Κυπριακό
Η προσωπική απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, Μαρία Άνχελα Ολγκίν, επεξεργάζεται ένα νέο πλαίσιο για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, προετοιμάζεται μια διευρυμένη συνάντηση «5+1» εντός του καλοκαιριού με στόχο τη διερεύνηση ενός σχεδίου λύσης. Το υπό εξέταση μοντέλο προτείνει μια αποκεντρωμένη δομή διακυβέρνησης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απομακρυνόμενο από το κλασικό ομοσπονδιακό μοντέλο. Η πρόταση επιδιώκει τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της ελληνοκυπριακής θέσης για διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία και της τουρκοκυπριακής αξίωσης για κυριαρχική ισότητα. Η κεντρική κυβέρνηση θα διατηρεί περιορισμένες αρμοδιότητες, ενώ τα δύο συνιστώντα κρατίδια θα έχουν διευρυμένες εξουσίες. Στο τραπέζι των συζητήσεων επανέρχονται ζητήματα εδαφικού, όπως το Βαρώσι, και η πολιτική ισότητα. Η στρατηγική χρησιμοποιεί ενδεχομένως δημιουργική ασάφεια ώστε οι όροι να γίνονται αποδεκτοί και από τις δύο πλευρές ως ομοσπονδία ή συνομοσπονδία αντίστοιχα. Παραμένει αδιευκρίνιστο εάν οι δύο πλευρές είναι προετοιμασμένες για μια τέτοια τελική διαπραγμάτευση.