Ο ΟΗΕ εξετάζει νέα ευέλικτη προσέγγιση για τις συνομιλίες για το Κυπριακό
Η Μαρία Άνχελα Ολγκίν, προσωπική απεσταλμένη του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, φέρεται να επεξεργάζεται ένα ευέλικτο πλαίσιο για το Κυπριακό, επιχειρώντας να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ της ομοσπονδιακής λύσης που ζητά η ελληνοκυπριακή πλευρά και της κυριαρχικής ισότητας που απαιτεί η τουρκοκυπριακή. Το μοντέλο αυτό περιλαμβάνει μια αποκεντρωμένη δομή εντός της ΕΕ με δύο συνιστώντα κρατίδια και περιορισμένες αρμοδιότητες της κεντρικής κυβέρνησης. Ο πρώην διαπραγματευτής Οζντίλ Ναμί εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις, υποστηρίζοντας ότι ένα νέο πλαίσιο διακυβέρνησης είναι περιττό, καθώς υπάρχουν ήδη συγκλίσεις από το 2014. Ο Ναμί προειδοποίησε ότι ενδιάμεσες ρυθμίσεις, όπως η ανταλλαγή της επιστροφής των Βαρωσίων με το άνοιγμα του αεροδρομίου της Τύμπου για διεθνείς πτήσεις, θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην «ταϊβανοποίηση» των κατεχομένων. Παρά τις αντιδράσεις αυτές, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΟΗΕ προετοιμάζει μια διευρυμένη συνάντηση «5+1» εντός του καλοκαιριού. Οι υποστηρικτές του νέου σχεδίου θεωρούν ότι μια πιο χαλαρή λύση θα επιτρέψει και στις δύο πλευρές να συμβιβαστούν με διαφορετικές ορολογίες. Αντίθετα, οι επικριτές φοβούνται ότι η παράκαμψη των προηγούμενων συμφωνημένων βάσεων θέτει σε κίνδυνο την πολυετή διαπραγματευτική πρόοδο.